- Már csak azért is, mert az elmúlt napokban elkalandoztam. Mellé még a felrakás napjait is összecseréltem. Szóval a helyes sorrend kisilabizálásával jó kis fejtörőt adtam fel. Ugyanis nem mindegy milyen sorrendben olvassa az ember a történetet. Szerencsére a posztok hossza miatt nem okoz gondot az értelmezés. Annyi bizonyára kiderült, hogy Bujuszt nem kedvelem. De, megvan bennem a jóindulat. Próbálok olyasmit elgondolni, mikor valami olyan történik, amitől azt gondolhatnám, hogy ez egy tűrhető viselkedésű ember. De! – még a (Fidesz) kezdeti idejéből sem ugrik be semmi olyan, hogy bármikor is azt gondoltam volna: na, ez igen, ez egy karakán gyerek. No, de. Bujusz szapulása helyett térjek vissza eredeti mondandómhoz.
- Eredetileg az oktatással, pontosabban a magyar nyelv oktatásával kapcsolatban kezdtem írni. Azt írtam ugye, hogy a hatalom fenntartása érdekében Teri néni tanügyi reformot vezetett be. Ennek megfelelően az 1770-es évek elejétől kezdődik el a tanügyi reform bevezetése.
- Mária Terézia újításainak alapelve az volt, hogy az iskoláknak az addigi latinos műveltséget, és a jogi ismereteket előnyben részesítő, - addig egyházi iskolai oktatás szokásaival szemben hasznosítható ismereteket kell adnia. Például a gazdálkodás tudományához (természetrajzot és földmérést kell tanítani). A művészetek oktatásának, különösen az irodalom oktatásának nagyobb teret kellett biztosítani. Nagy újítás volt, hogy a kor igényeinek megfelelően módon kellett oktatni az iskolában a filozófiát és a természettudományokat.
- Itt teszek egy kis kitérőt. Azt gondolom, hogy különbség van a kor igényei, és a kor színvonala közti oktatásban. Jelenleg olyan gyorsan változnak a tudományos eredmények, hogy minimum 2-3 évente kellene cserélni a tankönyveket. Ezzel szemben Mi kitaláltuk, hogy természettudományt tanítunk, vagyis mindent egyben (matematika, fizika, biológia, földrajz. És azt mondom, ennek van is alapja. Van sok olyan, ami ezeket a tantárgyakat összeköti. Az érdeklődést remekül fel lehetne kelteni a tanulókban. Egy valami nincs hozzá tanár. Ma reggel hallottam a rádióban, hogy jövő év elején 20% béremelést kapnak, a tavalyi 30% után a pedagógusok. Ez örvendetes. A hírből azt is kihallottam, hogy több országban pedagógus hiánnyal küszködnek. Szerintem nálunk is. Jött egy gondolatom a latinos műveltség megszüntetésével kapcsolatban. Még gyermekkoromban ötödiktől oroszt tanultunk. A lányomék harmadiktól tanulhattak angolt. E mellett lehet németet is tanulni. Iskolája válogatja. Itt állunk annak küszöbén, hogy kínai nyelvet is lehessen választani. Gyanítom, ehhez sem lesz tanár. Emlékszem a keserves átmeneti időkre, amikor a tanár gyakorlatilag a tanulókkal sajátította el a nyelvet. (Jó előtte elvégzett egy gyors talpalót). Megint odalyukadunk ki, hogy vannak gondok az oktatással. Természetesen mással is. Ezt is ma mondta a rádió. Az innovatív szakmákban jóval magasabbak a bérek. Végig gondoltam. Ezek szerint a kutatóhálózatok nem innovatívak. Jövőre változatlan formában üzemel tovább. Beleértve azt is, hogy nem kapnak fizetésemelést. Értem Én. Kell a pénz a sok politikusnak, és az állami apparátusban dolgozó mameluknak. -.appa.