- Bizony mondom Néktek a legkönnyebb szegény biztosító berendezésre fogni a MÁV sorozatos késéseit. De miért romlik el sorozatosan? Ez senkiben sem merül fel. Mondjuk ki! A biztosító berendezés hibája, és a karbantartás hiánya szorosan összefügg. Meg összefügg a fogyasztói társadalommal. Sokat kell termelni. A sok terméket kell eladni. Gyenge minőségű termékeket gyártanak, hogy mihamarabb romoljon el.
- Most mondhatjátok, - és akkor mi van? Lekapják a polcról és cserélik! Ahogy azt Móricka elképzeli. Azt gondolom, hogy polc még van, de lehet ebben is tévedek. A baj, hogy nincs rajta alkatrész a biztosító berendezéshez, meg egyébhez sem. Most már minden egyes darabot a minisztérium engedélyez. Na, Istenem, - mi van, ha néhány napot késnek a vonatok? Semmi! El vannak kényelmesedve az emberek. Amikor nem vót vonat, akkor is éltek emberek, oszt elvót a világ.
- Jut eszembe. Megfelelő létszámú szakember sincs a MÁV-nál. Túlterheltek a dolgozók, mert az ember hiány miatt hosszú ügyeletekre osztják be Őket. Hát akkor képezzenek szakembereket!
- Nagy igazság. A szakmát meg kell tanulni. Ahhoz gyakorlat kell. Ahhoz gyakorlatból vizsgát kell tenni. Az nem úgy van, hogy a vizsgázó fennhangon kijelenti: tisztelt vizsgabizottság! – Én gyakoroltam. Mit mond erre a bizottság? Hát nem azt, hogy ügyes vagy. Ezennel szakmunkásnak nyilvánítunk. Asszongyák neki: na, akkor mutasd meg! Anyám még ilyeneket is mondott: ne a szád járjon, hanem a kezed.
- Mesélik, hogy a tavalyi szakvizsga gyakorlati vizsgájához kiadták a vizsgatételeket. Hogy ne kelljen annyi minden cuccot beszerezni, - a minisztérium úgyis megkérdezné, minek ez a sok cucc – megállapodtak a vizsgatételekben. Ez eddig frankó is volt. Csakhogy két nappal a szakvizsga előtt szóltak, hogy mások lesznek a vizsgatételek.
- Most, bizonyára azt hiszitek, túlzok. Hát egyáltalán nem! A Mercédesz gyár miatt korszerűsítették a Debrecen-Füzesabony vasút vonalat. Meg volt tervezve mikor adják át. A hiba az volt, hogy el is büszkélkedtek vele. Hát drágáim, két év késéssel, az idén adták át a forgalomnak.
- Fennebb említettem, hogy nincs alkatrész egyébhez sem. Annyi járművük van, ami éppen el tudja látni a forgalomhoz szükséges feladatokat. Bizony, ott állnak a tönkrement mozdonyok és vasúti kocsik javításra várva. A vasúti pályák állapota is necces. Mondhatjátok, - járjanak akkor busszal! Csakhogy a buszok, főleg megyén belül oldják meg a személyszállítást.
- De nem csak ez a baj. Nem véletlenül írtam, hogy Magyarország nem vonattal, vagy busszal megy tönkre. A buszok is gallyra mentek. Azok is javításra várnak. A sok vonat kiesés, a pályajavítások miatt, rengeteg a pótló buszozás. Örvendezhetünk. Milyen praktikus, hogy a MÁV és a Volán irányításilag egyben van. Átirányítják a buszt, és probléma megoldva. Hát amennyiben van busz. Nem régen mesélték, hogy Debrecenből a helyközi járatból vezényeltek ki buszt. Poénkodtak a sofőrrel. Jegyet kell lyukasztani? Íme! – ennek a nyomorúságos állapotnak is megvan a sajátos varázsa. Oldja a feszültséget. Erre van a népi mondás: most sírjak, vagy röhögjek? -.appa.