- Az ember mindent mér. Mindent összehasonlít. Ennek érdekében kitalál olyan módszereket, amellyel a méréseket elvégezheti. Egyértelmű, hogy ezek a metódusok, technikák eléggé megerőszakolt dolgok. Az eredmény elfogadása közmegegyezésen alapszik. Természetesen egy ország humán képességeinek mérésére is van módszer. A leginkább elfogadott mutató, az ENSZ által számított emberi fejlettségi index (HDI). Mint látni fogjuk, ez a mutatószám is eléggé hajánál fogva előrángatott valami. Ennek kiszámításakor, a következőket veszik alapul. Egyik, a születéskor várható élettartam (teljes marhaság ilyesmit számolni). Az oktatásban eltöltött idő, és a GDP. Ebben sem állunk jól, ahogy megszokhattuk, az egyéb Uniós statisztikák esetében. Itt, 46. hely. A többi EU országot nézve, Románia az 53. helyen, Bulgária a 68. helyen áll. Ez a mostani mutatónk a török, és az argentin értékeknek felel meg. Gyerekkorom óta azon ácsingunk, hogy utolérjük mindenben az Osztrák sógorokat. Ebben a mérőszámban, Németország szintjét is célba vettük. Sajnos egyre távolabb kerülünk a régió sikeres országaitól. A cseh HDI 97%-án állt a magyar, 1990-ben. A 2021-es mérés alapján már csak 81%-on.
- Az említett mérés alapján, a 25-34 év közötti hazánk fiai közül 32,9% rendelkezett diplomával. Egy 2021-es statisztika szerint, itthon a nők 10-11%-al magasabb számban rendelkeznek felsőfokú végzettséggel. Összehasonlításképpen. A románoknál 23,3%, az olaszoknál 28,3% ez a mérőszám. Megelőzött minket Bulgária 34,9%. Hogy következett be ez a visszaesés? A 2010-es méréskor még kilenc jelenlegi EU tagországban volt alacsonyabb a fiatal diplomások aránya. Kettőt sikerült megelőzni 2021-re.
- Ebben az, az érhetetlen, hogy a Fidesz kormányra kerülésekor, és az óta is, rendre oktatási reformok vannak. Most tanártüntetések, polgári engedetlenségi mozgalmak zajlanak, de válasszuk le ezt a kérdést. Mint látható, egy tíz éves korcsoportot vesz figyelembe a felmérés. Elemzők szerint, egyre kevesebben járnak a felsőoktatásba. Oka, hogy emelkednek a tandíjak, és ehhez társul a kormány oktatás politikája, ami nem ösztönzi a tanulást. Kétségtelen, hogy a középiskolai tanulók ösztöndíjazása nem a tanulást szolgálja. A tanulók a pénz miatt mennek el szakmát tanulni. Ez jó a kormánynak, hiszen a gyerekek nem válnak munkanélkülivé. melléktermék, hogy nem válnak képzett emberekké, így könnyebben manipulálhatóak. Van viszont egy jó hír. Az elmúlt napokban döntött a kormány arról, hogy a diplomát nem köti nyelvvizsgához. E miatt, emelkedhet a fiatal diplomások száma.
- Előre vetíthető, hogy hamarosan, Mi leszünk az utolsók ebben a felmérésben. Ennek is van előnye. Nem is nagyon lesz rá igény. Ezeket nézve, nem csodálkozhatunk azon, hogy a nagy környezeti terhelést okozó beruházások szívesen települnek hazánkba. Számításaik beválnak. Jelentős állami támogatást kapnak, kedvezménye s adóval. Az alacsony hozzáadott értékkel bíró gyártásoknak megfelel, az alacsony képzettségű munkaerő, akik ehhez hasonló alacsony bérért dolgoznak. BMW, és az akkumulátorgyár (CATL Kína). Vélem, ennyi munkaerő nincs hirtelen Magyarországon, ezért amint az a Dunántúlon is van, vendégmunkások tömegei áramlanak majd Debrecenbe. -.appa.