- cikk
(1) Minden személynek joga van a neveléshez. A nevelésnek, legalábbis az elemi és alapvető oktatást illetően, ingyenesnek kell lennie. Az elemi oktatás kötelező. A technikai és szakoktatást általánossá kell tenni; a felsőbb tanulmányokra való felvételnek mindenki előtt - érdeméhez képest - egyenlő feltételek mellett nyitva kell állnia.
Látjátok? Minden személynek joga van a neveléshez. Ezért van, hogy teljesen neveletlen emberek is nevelnek. Erre szoktuk mondani a boltban, hogy osztja az észt. Persze, önkéntes nevelők bárhol előfordulhatnak. Ezek, úgy egyszerűen szolgálatba helyezik magukat. Olyan emberek is osztogatják az észt, akinek magának sincs elegendő. Jut eszembe. Lehet, hogy elosztogatta? Az is érdekes kérdés: mi az elemi, és alapvető oktatás. mert ugye annak kötelezőnek kell lennie, és nem utolsó sorban ingyenesnek. Akkor ezt az állam állja, vagyis a Mi adónk. Az ENSZ-nek semmi sem drága. Van erre egy szép magyar közmondás. Könnyű más faszával a csalánt verni. A technikai, és a szakoktatás általánossá kell tenni. Ehhez Mi magyarok nagyon jól állunk. Nemhogy tandíj nincs, még a tanulók kapnak pénzt. A felsőoktatásra mondhatjuk, hogy be lehet kerülni, ha van elég pénzed. Jó szöveg ez, az „érdeméhez képest”. Régen a szülők érdeme is beszámított. Manapság nem foglalkozom, a felvételikkel. Nem is érdeklődtem ismerőseimtől. Nem érdekelt a dolog. Reméljük most is vannak kiskapuk.
(2) A nevelésnek az emberi személyiség teljes kibontakoztatására, valamint az emberi jogok és alapvető szabadságok tiszteletben tartásának megerősítésére kell irányulnia. A nevelésnek elő kell segítenie a nemzetek, valamint az összes faji és vallási csoportok közötti megértést, türelmet és barátságot, valamint az Egyesült Nemzetek által a béke fenntartásának érdekében kifejtett tevékenység kifejlődését.
Szépen kimondták, hogy a nevelésnek mire kell irányulnia. A személyiség teljes kibontakoztatása nem értelmezhető. Erősen függ. Piciny korától mire irányítják a figyelmet. Na, mondok egy példát. Márti lányom levelezett egy algériai kislánnyal. A kislány egyszerűen nem értette, hogy Márti, miért nem kel fel hajnalban imádkozni. Azt sem értette, hogy nem imádkozik napjában többször, a megadott időkben. Mire akarok én ezzel rámutatni? A kicsi lányt, gyakorlatilag csecsemő korától felkeltették, felkeltik, hogy imádkozzon. Tehát Neki, ez egy belső elvárása, annyira megszokta. A személyiség kibontakozásáról jut eszembe. Lenin, azt mondta. A szocializmus lehetővé teszi, az emberi képességek sokirányú kibontakozását. És ez így is volt. Erre mondtam én, hogy ez bejött, de azt nem mondta, ez olyan módon valósul meg, hogy nem lesz pénzed az iparosokat megfizetni. Komolyan. Mindenki tapétázott, festett, villanyt szerelt, - meg kitudja mi, mindent? Volt egy jó dolog ebben. Az emberek segítették egymást. Kalákában építkeztek, aztán valami módon visszasegítették a másiknak. A szocialista brigádok tagjai együtt mentek segíteni. Ment az építkezés, és estére átment buliba. Mondhatjuk, értéket hoztak létre. Akkor még nem volt a jogalapnélküli gazdagodás. Visszatérek, a 26. cikk boncolgatásához. Jó pofa dolog ebben a pontban, ha belegondolunk, hogy mire kell kitérnie a nevelésnek? „az emberi jogok és alapvető szabadságok tiszteletben tartásának megerősítésére kell irányulnia”. Jó, mi?Ennek a hetven éves nyilatkozatnak az emberekbe sulykolásáról beszélünk. Egyébként ha, a kormányok ezt tényleg megtették volna, akkor mi is hinnénk a nyilatkozatban elhintett eszmék nagyszerűségében. Lásd, algériai kislány esete, az imával. Csakhogy az államok vezetőinek eszük ágában nem volt, hogy ezeket a tanokat terjesszék. Helyette, a szomszédos országok szapulása ment. A szocializmus, esetleg a kapitalista államforma becsmérlése volt a fő szempont. Csodáljátok akkor? – hogy az emberi jogok, és alapvető szabadságok tiszteletben tartásának dógairól semmit sem tudunk. Ilyen körülmények között természetes, hogy a nevelés nem segítette elő a nemzetek egymás közötti megértését. Arról nem is szólva, hogy a faji, és vallási csoportok közötti megértést sem. A mai napokban sem a türelmet, és barátságot hirdetjük. Migránsozunk, arabozunk, zsidózunk, cigányozunk. Zárásképpen. Az Egyesült Nemzetek által, a béke fenntartásának érdekében kifejtett tevékenység kifejlődését is segítenie kellene a nevelésnek. Mit csinál az ENSZ? Elítél országokat. Szankcionál. Megszavaz beavatkozásokat. Bombáznak, embereket irtanak. Mindezt persze nevelési célzattal. Kimondom. A nagyhatalmak érdeke szerint.
(3) A szülőket elsőbbségi jog illeti meg gyermekeiknek adandó nevelés megválasztásában.
Erre hirtelenjében, azt mondhatnók ez így van. Ha, belegondoltok, akkor ez sem igaz. A gyerek olyan keveset van a szüleivel, hogy a nevelés fő megvalósítója az óvoda (ami kötelező), és az iskola. Meg ugye az utca, és a számítógép. Sokan úgy vélik, hogy a számítógéphez való kötődés ördögtől való dolog. Nem lehetetlen. Azt gondolom, minden függőség kedvezőtlenül befolyásolja a személyiség alakulását. -.appa.