appasztorik

Akarmi, mint egy szatócs bót

Gondolat és a MI   97/2024 (V.28.) töprengés

2024. május 28. 11:16 - appasztorik

  • Mindég odalyukadok ki, hogy nem vagyok benne biztos, - amit mondok azt értik e? Pontosabban. Azt értik e alatta? - amit Én szándékozom közölni beszélgető partneremmel. Gyakorta megesik velem, hogy előjön bennem a kétség. Egyik ilyen eset volt mikor levelet váltottunk Krasznahorkai Lászlóval kapcsolatban, egyik kedves költő ismerősömmel. Talán annyit az előzményekről, hogy azt írta, a Krasznahorkai Lászlóval történt beszélgetés meghallgatása után, kezdi érteni, - mi bajom van, az elmondott dolgok értelmezésével kapcsolatban. Azt írtam, a hivatkozott beszélgetéssel kapcsolatban. Sok mindenben igaza van. Most ezt gondolom. Ha végig hallgatom, vélhetően akkor is ez marad a véleményem. Mindég mondtam. Nem egyszerű az embernek elmondani, amit akar. A másik embernek nehéz megértenie. Ezt sokan figyelmen kívül hagyják. Értenek belőle valamit. Ami közel esik  az érdeklődésükhöz. Mondhatni a figyelme átirányítódik. Belemagyaráznak dolgokat, és idomulnak hozzá. Vagy az egészet, teljes hülyeségként elutasítják. Az emberek többségének nem áll szándékában, - pontosítok - nincs ideje arra, hogy a másik embert megértse. Bocs nem untatlak tovább.
  • De, az olvasókat minden további nélkül. Fenntartva régebbi véleményemet, hogy a filozófia a görögöknél jelent meg. Mégis ránduljunk át a Buddhizmusba. Azt gondolom, hogy a Buddhizmusban az upanasidok tekinthetők a filozófia első megnyilvánulásainak, bár ez egy spirituális útkeresés féle volt. Ezek a bölcselkedések, azt gondolom nem tekinthetők filozófiának. Mit is tudhatunk meg belőlük. A lét velejárója a szenvedés. Ezért nagyon fontos az „Én” kikapcsolása. Nem kell törődni az egóval. Az „Én” fél mindig a szenvedéstől, ezért kell kikapcsolni. A Buddhizmusban úgy érik el ezt az állapotot, hogy meditálnak. Nem egyszerű végrehajtani. Nekem nem ment. Meglehet nem is fordítottam rá elég időt. Én horgászom, azzal terelem el a gondolataimat. Nem törődni mással, csak a halfogással. Természetesen, ez nem ér fel a meditációval. Nem jön létre az a kiüresedés, mint a meditációnál. Ez amolyan gondolatelterelés féle, a gondokról. Mindenesetre jobb, mint rágódni a dolgokon.
  • A szellem a lélek, a levegővel függ össze. Sok nyelvben, köztük Nálunk is. Lélegzik, létezik. Kicsit átkanyarodok a transzcendencia felé.
  • Ahhoz, hogy a világ működjön, nincs szükség Istenre. E kijelentéstől függetlenül lehet Isten. Az is lehet, hogy volt csak meghalt. A görögöknél több Isten is volt. Azt tartották, okosabbak, mint az emberek, és tovább élnek, de nem tartották Őket halhatatlannak.
  • Mi is a transzcendencia lényege? Nagyon egyszerű, hinni kell benne. A gondolkodás ugyanis, téves nézetekhez, tanokhoz vezet. A látás, a dolgok meglátása, és ami dolgok mögött van. A megvilágosodás egyetemes, kultúrák feletti kognitív metafóra. Ez is kapcsolatos a fénnyel. Egyébként minden múlandó. Minden szenvedés. Tágabb értelemben, az átman, az egó megsemmisítése a lényeg minden vallásban. Teszem hozzá, az emberi társadalmakban is. Jön a mesterséges intelligencia. Szaud-Arábiában a Szófia nevű robot állampolgárságot kapott. Szavakkal nehéz megértetni magunkat. Gond van a szavak értelmezésével. Túl kellene jutni a fogalmiságokon. Nem, egyszerű. Bekeveredik a misztika is. Jó tudni. A misztika sok marhaságot tartalmazhat, és azt terjesztik. -.appa. 
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://appasztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr7918415377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása