Most kérdezhetitek, - hogy jön ez ide? Roppant egyszerű a magyarázat (nem mintha magyarázkodnom kellene, azt írok, amihez kedvem van), karácsony körül az emberek, valamiféle istenes hangulatba kerülnek. Ez lett az écája ennek az irománynak. A címben szereplő székesegyház alkalmas arra, hogy gondolataink támadjanak ezzel kapcsolatban. Most mondhatjátok, hogy na-de, a katedrális leégett, ez év április 15-én. Hát ez az. Azt a tényt, hogy a franciák, pont a születésnapomon gyújtották fel a katedrálist, nem tudom eléggé elítélni. Alapból elítélem a gyújtogatásokat, amik nem praktikussági okokból történnek. Már csak azért is, mert évente 14 millió hívet és turistát vonzott Párizsba. Jó pénzt beszedtek belőle (de majd láthatjátok volt ott kiadás bőven). Vigyázhattak volna jobban is, hiszen a Miasszonyunk temploma az UNESCO világörökség részét képezi. Megvallom régen akartam, írni róla. Most kapóra jött, hogy úgy tartják, december 12 az építés befejezésének dátuma. Maurice de Sully, Párizs püspöke kezdete építeni 1163-ban, és 180 év kellett a felépítéséhez. Utána számolva, és persze ha jól számolom 856 éves és ¼ éves volt, amikor felgyújtották. A kekeckedők kedvéjért, meg 4 napos. Ha már az éveknél járunk. 2012. december 12-én volt a katedrális 850 éves. Különleges alkalom volt ez. Mondhatnánk, nagy buli. Az ünnepi szentmisét, Párizs érseke mutatta be, közel negyven püspök és négyszáz pap jelenlétében. Aztán, abból a szempontból is különlegesnek mondhatjuk, hogy az egy évig tartó felújítást követően, akkor szólaltatták meg először a Notre Dame 12 ezer sípú nagyorgonáját. Harmadrészt, lehetőség nyílt arra, hogy a Notre Dame homlokzatának három kapuja, teljes nagyságában és minden részletében láthatóvá váljon. Ez azért volt nagy szám, mivel a székesegyház különböző részei hosszú évek óta, folyamatos felújítás alatt álltak. Jegyzem meg, a tűzeset alkalmával is éppen felújítások zajlottak (vagyis nem győzték beleönteni a pénzt). Miért volt ez szükséges? Nagyon egyszerű, a Miasszonyunk temploma mészkőből lett építve. Szegény mészkőről azt híresztelik, hogy az időjárás viszontagságait nehezen tűri. Ami persze, így nem igaz. A fő probléma, az emberi tevékenység miatt fen álló környezet szennyezés. Ami a savas esőkben nyilvánul meg. Általános iskolai tanulmányainkból tudjuk, hogy a mészkövet (kalcium karbonát) a savak pezsgés közben oldják. A levegőben lévő kén, és nitrogén oxidokat a csapadék kimossa, és a létrejött savas eső oldogatja is nagy szeretettel, a mészkő építményeket, valamint a márványokat. Mielőtt szidnátok az ipart. Ezeknek, a savas esőt okozó oxidoknak a nagy része, a környezetvédelmének okán bevezetett autókatalizátorok eredménye. Az ember sajátsága, hogy meggondolatlanul alkalmaz új módszereket, technológiákat. Ez csak a látszat! Nagyon is pontosan kiszámolja, mérlegeli, miből tudja a legnagyobb profitot szerezni, majd környezetkímélő csomagba burkolja, és ránk erőlteti. Lásd katalizátor nélküli autót már nem is vehetsz. Most is ez zajlik, az elektromos autókkal kapcsolatban, hiszen az akkumulátorok előállítása környezetkárosító, arról nem beszélve, hogy az akkuk további sorsa sem megoldott. Az újrahasznosítás csak duma. Nézzétek meg, jelenleg a hulladék anyagok újra hasznosítása a szemétből, jelentéktelen mennyiségű. Sokkal nagyobb pénzt lehet leszakítani, ha mindenből újat állítanak elő. Gondoljatok a hétköznapi nevén nejlonzacskónak nevezett polietilén tasakokra, a műanyagpalackokra, és az alumínium italos dobozokra. Nem éri meg újrahasznosítani. Az ipar ontja, az alapanyagot, természetesen munkát adva egy csomó embernek. -.appa.